Zabawka Jezusa- relikwia dająca nadprzyrodzoną moc.




"Zabawka Boga" autorstwa Tadeusza Biedzkiego to powieść sensacyjno-historyczna, która łączy elementy fikcji z autentycznymi wydarzeniami historycznymi. To fascynująca opowieść rozgrywającą się w dwóch głównych osiach czasowych: w I wieku naszej ery, w czasach pierwszych wspólnot chrześcijańskich, oraz w XII i XIII wieku, podczas krucjat w Ziemi Świętej.

W powieści spotykamy się z różnymi miejscami i okresami historycznymi, od Jerozolimy z czasów Jezusa, poprzez średniowieczną Etiopię, aż po czasy współczesne. Autor przenosi nas w czasie, ukazując życie w klasztorach we Francji, dwór Saladyna w Damaszku oraz realia życia templariuszy. Wszystkie te elementy łączy wspólny motyw poszukiwań i walki o niezwykły przedmiot, który ma zmienić bieg historii.

Powieść jest pełna zwrotów akcji, tajemniczych postaci i intryg, które trzymają czytelnika w napięciu do ostatniej strony. Jest to historia o odwadze, wierze i determinacji, która porusza tematy związane z duchowością i poszukiwaniem sensu w życiu.
Rozwijając fabułę skupię się na trzech wątkach:

1.Losy Marii, Matki Jezusa

Po śmierci Jezusa, Maryja (Miriam) matka Jezusa miała odegrać istotną rolę w pierwszej wspólnocie chrześcijańskiej, choć szczegóły jej dalszego życia nie są dobrze udokumentowane i opierają się głównie na tradycji.

Biblia wspomina Maryję po raz ostatni w Dziejach Apostolskich, gdzie jest obecna z apostołami podczas zesłania Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy. Po tym wydarzeniu brak jest dalszych informacji na temat jej życia w Nowym Testamencie.

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych przekazów jest ten, według którego Maryja miała zamieszkać w Efezie razem z apostołem Janem, któremu Jezus, umierając na krzyżu, powierzył opiekę nad swoją matką. Niektóre tradycje chrześcijańskie sugerują, że Maryja spędziła swoje ostatnie lata życia właśnie w Efezie, gdzie miała zająć się miejscową wspólnotą chrześcijańską.

Dom Maryi położony jest powyżej ruin Efezu, na wzgórzu Coressus zwanym Wzgórzem Słowików. Miejsce to zostało odnalezione 29 czerwca 1891 r.


 Dom Matki Jezusa w Efezie, www.gosc.pl

Istnieją różne wersje dotyczące jej śmierci. Jedna z nich mówi, że Maryja zmarła w Efezie około roku 43-48 n.e., choć brak jest pewnych historycznych dowodów potwierdzających tę datę. Inna tradycja mówi, że jej ciało zostało w cudowny sposób wzięte do nieba, co jest znane jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny w tradycji katolickiej oraz Zaśnięcie Bogurodzicy w tradycji wschodniej (Tradycja Kościoła Wschodniego mówi o „Zaśnięciu” (Koimesis) Marii, które miało miejsce w Jerozolimie. Wierzy się, że apostołowie zebrali się wokół jej łoża śmierci, a Jezus osobiście zabrał jej duszę do nieba. Jej ciało zostało następnie przeniesione do grobu w Dolinie Jozafata, skąd po trzech dniach zmartwychwstało i zostało wzięte do nieba. Grób Marii ma znajdować się w Dolinie Jozafata, na wschód od Jerozolimy, w pobliżu Ogrodu Getsemani. Jest to tradycyjne miejsce pielgrzymek, gdzie znajduje się Kościół Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny.).


 Wniebowzięcie NMP

W niektórych przekazach religijnych, jak np. wizje mistyczki i stygmatyczki Anny Katarzyny Emmerich, opisano szczegółowo ostatnie dni życia Maryi, jej śmierć i pogrzeb w Efezie, gdzie miała być odwiedzana przez apostołów. Jednak takie wizje nie są uznawane za historyczne dowody, lecz za elementy ludowej tradycji religijnej.

Kościół Grobu Najświętszej Marii Panny koło Jerozolimy, domena publiczna.

2. Pamiątki po Jezusie

Informacje o ukryciu pamiątek po Jezusie na Wzgórzu Świątynnym są głównie spekulatywne i otoczone licznymi legendami oraz hipotezami. Pomimo intensywnych badań archeologicznych, wciąż brakuje jednoznacznych dowodów na obecność takich artefaktów.

W jednym z bardziej znaczących projektów archeologicznych, Temple Mount Sifting Project, który trwa od 2004 roku, przeszukano tysiące ton gruzu pochodzącego z Wzgórza Świątynnego. Znaleziono liczne artefakty datowane od epoki brązu po okres islamski, ale nie odkryto jednoznacznych pamiątek bezpośrednio związanych z Jezusem. Wśród znalezisk znajdują się m.in. starożytne monety, fragmenty naczyń kamiennych, mozaiki i inne przedmioty codziennego użytku, ale nie mówi się o odnalezieniu przedmiotów związanych z życiem Jezusa

Wzgórze Świątynne, znane również jako Haram al-Szarif, jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych miejsc archeologicznych na świecie. Działalność archeologiczna jest tam ograniczona z powodu napięć politycznych i religijnych. W przeszłości odkryto tam m.in. inskrypcje z okresu Drugiej Świątyni, fragmenty kamieni z czasów Heroda Wielkiego oraz różnorodne struktury architektoniczne. Niektóre znaleziska, takie jak inskrypcje ostrzegające obcokrajowców przed wchodzeniem do wewnętrznych dziedzińców świątyni, dostarczają cennych informacji o funkcjonowaniu tego miejsca w czasach Jezusa, lecz nie są bezpośrednio związane z nim samym.

Oczywiście najsłynniejszymi „pamiątkami” są: Całun Turyński, Chusta (Sudarium) z Oviedo, Fragmenty krzyża, na którym Jezus został ukrzyżowany, Gwoździe z krzyża, fragmenty żłóbka i oczywiście Święty Graal, którego tajemnicę możecie znaleźć w tekście „Święty Graal, święta tajemnica”

3. Esseńczycy i Zwoje z Qumran

Esseńczycy byli jedną z trzech głównych sekt żydowskich w okresie Drugiej Świątyni, obok faryzeuszy i saduceuszy. Pierwsze wzmianki o esseńczykach pochodzą od historyka Józefa Flawiusza, który opisał ich jako grupę religijną, żyjącą w ascezie, odizolowaną od reszty społeczeństwa. Inne ważne źródła o esseńczykach to Filon z Aleksandrii i Pliniusz Starszy.

Początki esseńczyków są niejasne, ale przyjmuje się, że ich ruch zaczął się około II wieku p.n.e. Powstał on prawdopodobnie w odpowiedzi na korupcję i hellenizację w judaizmie, szczególnie wśród elit kapłańskich w Jerozolimie. Esseńczycy szukali czystości religijnej i moralnej, co prowadziło ich do osiedlania się w odizolowanych wspólnotach, takich jak ta w Qumran, niedaleko Morza Martwego.

Esseńczycy żyli w ściśle zorganizowanych wspólnotach, gdzie dzielili się wszystkimi dobrami i prowadzili wspólne życie. Przyjmowali nowych członków poprzez długi proces inicjacji, który mógł trwać nawet kilka lat. Nowi członkowie musieli przejść przez 2-letni okres próbny, podczas którego byli oceniani pod kątem moralnym i duchowym. Kandydaci musieli wykazać się wysokimi standardami moralnymi, w tym uczciwością, pokorą, miłosierdziem i gotowością do służby innym. Regularne modlitwy, medytacje oraz uczestnictwo w rytuałach były kluczowymi elementami ocenianymi podczas okresu próbnego. Musieli też wykazać głębokie zaangażowanie w duchowe życie wspólnoty.

Po dwóch latach, jeśli kandydaci pomyślnie przeszli wszystkie etapy próby, zostawali pełnoprawnymi członkami wspólnoty esseńczyków. To oznaczało pełne uczestnictwo w rytuałach, wspólnych posiłkach oraz prawie do korzystania z wspólnych zasobów. Dla Esseńczyków wspólne posiłki miały charakter sakralny. Przed każdym posiłkiem modlili się, a posiłek prowadzony był przez kapłana. Te posiłki miały nie tylko znaczenie praktyczne, ale również duchowe, wzmacniając poczucie wspólnoty i religijnego oddania.

Wspólnota była zarządzana przez starszych i nauczycieli, którzy mieli dużą władzę duchową i administracyjną. Członkowie wspólnoty byli zobowiązani do przestrzegania surowych reguł, które regulowały ich codzienne życie, w tym modlitwy, posiłki, pracę i studia biblijne.

Esseńczycy kładli duży nacisk na ascezę i rytualną czystość. Wierzyli, że kontakt z osobami z zewnątrz, szczególnie z grzesznikami, może ich zanieczyścić, dlatego unikali kontaktów ze światem zewnętrznym. Regularnie praktykowali rytualne kąpiele, znane jako mikwe, były integralną częścią życia esseńczyków. Wierzyli, że te kąpiele oczyszczają ich z grzechów i przygotowują duchowo do kontaktu z Bogiem.

Wierzyli też w nadejście dwóch mesjaszy: jednego kapłańskiego, który miałby przewodzić duchowo, i jednego królewskiego, który miałby przewodzić politycznie. Oczekiwali, że mesjasze przywrócą sprawiedliwość i zaprowadzą Królestwo Boże na ziemi.

Bardzo dużo czasu poświęcali na studiowanie Pisma Świętego oraz pisanie własnych tekstów, które zawierały komentarze biblijne, reguły wspólnoty, hymny i apokaliptyczne wizje. Znalezione w Qumran Zwoje znad Morza Martwego zawierają liczne fragmenty Biblii hebrajskiej oraz teksty specyficzne dla wspólnoty esseńczyków, takie jak „Reguła Zrzeszenia” czy „Reguła Wojny”. Modlitwy były kluczowym elementem życia esseńczyków. Modlili się kilka razy dziennie, często o określonych porach. Ponadto regularnie praktykowali posty, które miały na celu oczyszczenie duchowe i przygotowanie na nadejście Królestwa Bożego.

Esseńczycy mieli znaczący wpływ na judaizm oraz wczesne chrześcijaństwo. Ich pisma i praktyki dostarczają cennych informacji o religijnych przekonaniach i zwyczajach w okresie Drugiej Świątyni. Znalezione zwoje z Qumran przyczyniły się do lepszego zrozumienia tekstów biblijnych i historii judaizmu.
 odkrycie zwojów, https://testimonia.pl/zwoje-znad-morza-martwego-cz-7/


Zwoje z Qumran, znane również jako Zwoje znad Morza Martwego, zostały odkryte w latach 1947-1956 w jaskiniach położonych na pustyni w pobliżu ruin starożytnej osady Qumran, na zachodnim brzegu Morza Martwego. Pierwsze zwoje zostały znalezione przypadkowo przez beduińskiego pasterza, który rzucił kamień do jaskini i usłyszał dźwięk rozbijającej się glinianej amfory. Po odkryciu, zwoje trafiły na rynek antykwaryczny, co wzbudziło zainteresowanie naukowców i archeologów.

Wkrótce po odkryciu rozpoczęto systematyczne ekspedycje archeologiczne, kierowane głównie przez zespół pod przewodnictwem francuskiego dominikanina Rolanda de Vauxa. W sumie odkryto 11 jaskiń zawierających tysiące fragmentów rękopisów, które pochodzą z okresu od III wieku p.n.e. do I wieku n.e. Rękopisy obejmują teksty biblijne, komentarze do Biblii, teksty apokryficzne, dokumenty prawne i liturgiczne, a także zapiski dotyczące życia codziennego społeczności.

Znaleziska obejmują fragmenty prawie wszystkich ksiąg Starego Testamentu, z wyjątkiem Księgi Estery. Zwoje zawierają także wcześniej nieznane psalmy i wersje tekstów, które różnią się od masoreckiego tekstu biblijnego, co rzuca nowe światło na historię przekazu biblijnego.

Oprócz tekstów biblijnych, zwoje zawierają wiele apokryficznych i pseudepigraficznych utworów, takich jak Księga Henocha, Księga Jubileuszy oraz Testimonium Patriarchów. Teksty te były wcześniej znane tylko w przekładach, a odkrycie ich oryginalnych wersji było rewolucyjne dla badań nad judaizmem drugiej świątyni.

W zwojach znajdują się także teksty o charakterze mesjańskim, które sugerują oczekiwanie na dwóch mesjaszy: jednego kapłańskiego i jednego królewskiego. To rzuca światło na różnorodność żydowskich oczekiwań mesjańskich w okresie Drugiej Świątyni i dostarcza kontekstu dla późniejszych chrześcijańskich interpretacji mesjanizmu.

Odkrycie zwojów było rewolucyjne dla studiów biblijnych i historii tekstu biblijnego. Zwoje potwierdziły istnienie różnych tradycji tekstowych, które były w obiegu przed ustaleniem jednolitego tekstu masoreckiego, co pozwala lepiej zrozumieć proces kształtowania się Biblii hebrajskiej.

Odkrycie wzbudziło również kontrowersje, zarówno akademickie, jak i polityczne. Początkowo dostęp do zwojów był ograniczony do niewielkiej grupy badaczy, co prowadziło do spekulacji i teorii spiskowych dotyczących ukrywania informacji. Dopiero w latach 90. XX wieku pełny dostęp do zwojów został otwarty dla szerszej społeczności naukowej, co przyspieszyło badania i publikacje.


Zwoje znad Morza Martwego, domena publiczna


P.S

Rajmund, templariusz, był postacią fikcyjną, reprezentującą typowego rycerza Zakonu Templariuszy, który zyskał na znaczeniu w czasach krucjat. Jego historia to opowieść o odwadze, lojalności, wierze i tragedii, które cechowały wielu członków tego zakonu.

Natomiast prawdziwą postacią jest wspomniany wuj naszego bohatera- Odo z Saint-Amand. Urodzony około 1110 roku w Limousin we Francji, Odo zyskał sławę w Zakonie, ostatecznie zostając ósmym Wielkim Mistrzem Templariuszy od 1171 roku aż do pojmania w 1179 roku.

Przywództwo Odona charakteryzowało się osiągnięciami zarówno wojskowymi, jak i dyplomatycznymi. Był znany ze swojej surowej dyscypliny i skutecznych strategii wojskowych, które odegrały kluczową rolę w obronie państw łacińskich chrześcijan w Lewancie. Jednym z jego najbardziej znaczących sukcesów wojskowych była bitwa pod Montgisard w 1177 roku, gdzie jego siły, pomimo znacznej przewagi liczebnej, pokonały armię Saladyna. To zwycięstwo było kluczowe w tymczasowym zatrzymaniu marszu Saladyna w kierunku Jerozolimy. Oprócz wojskowego sprytu, Odo był biegły w dyplomacji. Pracował nad wzmocnieniem sojuszy z innymi zakonami chrześcijańskimi i lokalnymi władcami, zwiększając wpływy templariuszy i zapewniając kluczowe wsparcie dla ich przedsięwzięć.

Jednak kadencja Odona nie zakończyła się pomyślnie. W 1179 r., podczas bitwy pod Marj Ayyun, został pojmany przez siły Saladyna. Pomimo wysiłków zmierzających do wynegocjowania jego uwolnienia, zmarł w niewoli w 1180 r.

Bibliografia:
Źródła

- https://testimonia.pl/zwoje-znad-morza-martwego-cz-7/

- www.britannica.com/topic/Essenes

-www.jewishvirtuallibrary.org/essenes

- [The Dead Sea Scrolls: A Biography by John J. Collins](https://books.google.com/books/about/The_Dead_Sea_Scrolls.html?id=ywUmAAAAYAAJ)

- [The Essenes: History and Mysticism by Michael Baigent](https://books.google.com/books/about/The_Essenes.html?id=bY8bAQAAIAAJ)

- ofonetree.com/understanding-coptic-christian-beliefs-a-comprehensive-guide/

- [The Complete Dead Sea Scrolls in English by Geza Vermes](https://books.google.com/books/about/The_Complete_Dead_Sea_Scrolls_in_English.html?id=9QflJgAACAAJ)

Wikipedia - Templariusze

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Okrucieństwa japońskiej Jednostki 731

Tajemnica Marii Magdaleny