Tajemnica Marii Magdaleny
Tajemnica Marii Magdaleny
„Maria Magdalena” książka autorstwa
Pawła Nowakowskiego stara się przybliżyć postać jednej z najbardziej
zagadkowych kobiet w Biblii – Marii Magdaleny. Autor próbuje oddzielić fakty historyczne
od legend i mitów, które pojawiły się wokół tej postaci na przestrzeni wieków.
Książka przedstawia życie Marii
Magdaleny w kontekście historycznym i kulturowym starożytnej Palestyny.
Nowakowski analizuje biblijne wzmianki o Magdalenie, a także apokryficzne
teksty oraz późniejsze tradycje chrześcijańskie. Maria Magdalena jest kobietą o burzliwej przeszłości, była
znana jako nierządna i grzeszna kobieta, jednak po spotkaniu z Jezusem
odnajduje nowe życie pełne miłości, nadziei i przebaczenia.
Książka ukazuje również wydarzenia związane z męką,
śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa oraz reakcje Marii Magdaleny na te
wydarzenia. Po zmartwychwstaniu Jezusa Maria odgrywa kluczową rolę w
przekazywaniu tej radosnej wieści innym uczniom.
oraz została jedną z głównych postaci w pierwszych
wspólnotach chrześcijańskich.
Książka Pawła Nowakowskiego jest
próbą u specyfikacji Marii Magdaleny jako kobiety o wyjątkowej roli w historii
chrześcijańskiej, która może zmienić się pod wpływem różnych teologicznych i
kulturowych prądów.
Trzeba jednak pamiętać, że w tradycji żydowskiej za czasów Chrystusa
kobiety były traktowane jako drugorzędne w społeczeństwie. Miały one
ograniczone prawa i możliwości, były traktowane głównie jako żony i matki,
których zadaniem było opiekowanie się domem i rodziną.
Nie miały prawa do nauki w synagogach ani nie
mogły brać udziału w publicznych dyskusjach religijnych. Były również wyłączone
z wielu rytuałów religijnych, a ich głównym obowiązkiem było przestrzeganie
zasad czystości ceremonii. Nie mogły też być nauczane i głosić nauk
religijnych publicznie.
Maria Magdalena to inaczej Maria z Magdali,
miejscowości handlowej leżącej w Galilei nad jeziorem Genezaret, niedaleko
Tyberiady (nazwa arabska El-Medżel). W Ewangeliach przedstawiana jest jako jedna z
najbliższych uczennic Jezusa, która była świadkiem jego ukrzyżowania oraz zmartwychwstania.
Tradycyjnie utożsamiana jest z kobietą, z której Jezus wypędził siedem demonów
(Łk 8:2). Niektórzy utożsamiają ją także z innymi postaciami z Ewangelii,
takimi jak nierządnica, która obmywała stopy Jezusa (Łk 7:36-50), choć Biblia
nie wskazuje jednoznacznie, że te osoby to ta sama kobieta.
Według
Ewangelii Jana (J 20:1-18), to Maria Magdalena była pierwszą osobą, która
spotkała zmartwychwstałego Jezusa. Ten fakt podkreśla jej szczególną rolę jako
jednej z najbliższych uczennic. Niektórzy interpretują to jako dowód na to, że
mogła mieć wyjątkową relację z Jezusem, co stało się podstawą do wielu teorii i
spekulacji.
Istnieje
kilka apokryficznych tekstów, które ukazują Marię Magdalenę w zupełnie innym
świetle. W „Ewangelii Marii”, jednym z gnostyckich tekstów odkrytych w Nag
Hammadi, Maria Magdalena jest przedstawiana jako duchowy przewodnik i liderka
uczniów Jezusa. Jest ona tam opisana jako posiadająca głęboką wiedzę duchową,
której brakowało innym apostołom mimo iż apostoł Piotr kwestionuje jej
autorytet, co może sugerować, że jej rola była nieco marginalizowana w
kanonicznych Ewangeliach.
Tajemnica jej relacji z Jezusem.
Jedną
z najczęściej dyskutowanych tajemnic związanych z Marią Magdaleną jest pytanie,
czy miała ona intymną relację z Jezusem. Teorie na ten temat zyskały
popularność dzięki książce „Kod Leonarda da Vinci” Dana Browna, choć teza ta
nie jest poparta dowodami historycznymi. Według tej teorii, Maria Magdalena
była żoną Jezusa, a nawet matką jego dziecka, co miało być ukrywane przez
Kościół. Choć są to spekulacje, sama popularność tej teorii świadczy o tym, jak
tajemnicza pozostaje jej postać. Autorzy
kultowej powieści Święty Graal, Henry Lincoln, Richard Leigh i Michael
Baingent, rozpowszechnili tę historię przed Brownem w latach 80. XX wieku.
Stworzyli fascynującą mistyfikację, która łączyła i mieszała wątki biblijne,
historyczne i fantastyczne. Sugerowali, że Magdalena - tajemnicza kobieta z
Ewangelii - mogła być żoną Jezusa i mieć potomków, którzy osiedlili się w Galii
po ukrzyżowaniu. Ich historia opowiadała o rodzie wywodzącym się od Jezusa,
który w V wieku spokrewnił się z królewskim domem Franków, dając początek
dynastii Merowingów. Ten pomysł wciągnął miliony czytelników, ponieważ zawierał
miłość, tajemnicę i spisek ciągnący się przez wieki - wszystko, co uwielbia
popkultura.
Według naukowca Barriego Wilsona i cenionego
dziennikarza Simchy Jacoboviciego, przeszłość Jezusa Chrystusa została
ujawniona w manuskrypcie sprzed 1450 lat, który został odnaleziony w zbiorach
British Library. Po wielu miesiącach tłumaczeń dokumentu, Wilson i Jacobovici
odkryli, że to nie matka Jezusa, ale Maria Magdalena powinna być uważana za
najważniejszą kobietę w życiu Mesjasza.
Odkodowany manuskrypt uważany za „Ewangelię Jezusa”
sugeruje, że Maria Magdalena byłajego żoną i mieli razem dwójkę dzieci. Przed
ukrzyżowaniem Jezusa, to właśnie one mięły być celem tajemniczego spisku.
Badacze zwracają uwagę, że na życie i działalność Jezusa mogli mieć wpływ
cesarz Tyberiusz oraz jego bliski przyjaciel, dowodzący pretoriańskimi
kohortami Sejan.
Maria Magdalena w tradycji chrześcijańskiej
W
Kościele katolickim przez wieki utrzymywało się, że Maria Magdalena była
nawróconą prostytutką, co nie ma bezpośredniego poparcia w Biblii. W 1969 roku
Watykan oficjalnie odszedł od utożsamiania jej z grzesznicą, przyznając, że nie
ma jednoznacznych dowodów, aby była prostytutką. W niektórych tradycjach,
zwłaszcza gnostycznych, Maria Magdalena była jednak uznawana za wybitną duchową
nauczycielkę, co stało w kontrze do dominującego katolickiego wizerunku. Istnieje hipoteza, że Maria Magdalena była
odpowiedzialna też za przechowywanie tajemniczego zwoju, który zawierał ukryte
nauki Jezusa.
Pisma apokryficzne
Nie ma
danych historycznych, które potwierdzałyby, że Maria Magdalena przechowuje
tajemniczy zwój ukrytych badań Jezusa. Jednak pewne apokryficzne pisma i
gnostyckie teksty, odkryte m.in. w Nag Hammadi w Egipcie, wskazują, że może być
związana z naukami Jezusa niezawartymi w kanonicznych Ewangeliach.
Jednym z odnalezionych pism była „Ewangelia
Tomasza”. To zbiór krótkich przypowieści, które różnią się od narracji
Ewangelii kanonicznych. W apokryfie święty Piotr walczy z Marią Magdaleną o pozycję
przy Jezusie. Mistrz nieoczekiwanie bierze stronę kobiety, nadaje jej wyjątkowe
miejsce u swojego boku. „Rzekł Jezus: Oto prowadzę ją, aby uczynić ją
mężczyzną, aby stała się duchem żywym, podobnym do was mężczyzn. Każda kobieta,
która uczyni siebie mężczyzną, wejdzie do królestwa niebios”.
·
Tajemnicza wiedza (gnosis) :
Jezus w tej ewangelii często mówi o głównej, ukrytej wiedzy, którą można
uzyskać w przypadku nieliczni. Werset 1 zawiadomienie: „Kto odnajdzie tych
słów, nie zakosztuje śmierci” , co grozi na duchowe oświecenie jako śmierć
do, a nie wiara w wydarzenia historyczne, takie jak zmartwychwstanie.
- Królestwo
Boże jest w Tobie : W przypadku tradycyjnego
chrześcijańskiego, które następuje na skutek przyjścia Królestwa Bożego, w
„Ewangelii Tomasza” Jezus mówi, że „Królestwo Boże jest wewnątrz was i
na zewnątrz was” , co oznacza, że oświecenie i boskość można wykryć w
sobie samym, przez wewnętrzne poznanie.
- Tajemnica
dualizmu : Wiele nauk Tomasza odnosi się do
przeciwieństw, takich jak światło i ciemność, życie i śmierć, co wynika z
gnostycznej idei, że świat materialny jest iluzją lub więzieniem, a
prawdziwe życie pojawia się w świecie duchowym.
Ewangelia Tomasza, fragment manuskryptu, www.wikipedia.com
Natomiast „Ewangelia Filipa” skupia się na
tematach takich jak miłość, małżeństwo i duchowy rozwój. Tekst ukazuje głębokie
zrozumienie relacji między kobietą i mężczyzną oraz ich znaczenie dla rozwoju
duchowego.
·
W jednym z najbardziej popularnych fragmentów
czytamy „Pan
kochał Marię więcej niż wszystkich uczniów. I całował ją w usta wiele razy.
Inne kobiety powiedziały mu, dlaczego kochasz ją bardziej niż nas wszystkie?
Zbawca odpowiedział im, mówiąc: dlaczego nie kocham was tak jak ją?”.
To bardziej intymna wypowiedź Jezusa o Marii, co stanowi jedną z wielu
późniejszych spekulacji, w tej teorii o ich małżeństwie.
- Sakrament
zaślubin : "Ewangelia
Filipa" mówi o sakramencie „komnaty zaślubin” jako rytuale duchowego
oświecenia, co w gnostycyzmie jest interpretowane symbolicznie jako
zjednoczenie duszy z boskością. To
symboliczne miejsce, gdzie dusza ludzka łączy się z Boskością i doświadcza
duchowego zjednoczenia. Tam odbywa się ślub duchowy między człowiekiem a
Bogiem, a także między duszą jednostki a jej Wewnętrznym Ja. Jest to
metaforyczne przedstawienie procesu oświecenia i realizacji duchowej.
- Materialny
świat jako złudzenie : podobnie jak inne gnostyczne
teksty, "Ewangelia Filipa" naucza, że świat materialny i
cielesność to iluzje. Prawdziwa duchowa rzeczywistość jest ukryta przed
ludzkimi zmysłami, a ludzie ujawniają swoje duchowe dziedzictwo, aby
uzyskać zbawienie.
„Ewangelia Marii”
„Ewangelia Marii” została odkryta w II wieku i
przedstawia dialog między Marią a uczniem Jezusa po jego zmartwychwstaniu. Pokazuje
postać Marii jako liderki uczniów, która
dostarcza im duchowych nauk. Nauki z tej Ewangelii koncentrują się na rozwoju
duchowym, na czele z uwalnianiem się od materialnych ograniczeń świata. W
tekście Jezus tłumaczy, że dusza musi przejść przez różne etapy, aby wyzwolić
się z cielesnych więzów. „Ewangelia Marii” zawiera także elementy o duchowych
wizach i mistycznym poznaniu.
„Pistis
Sophia” to kolejny gnostycki tekst, który zawiera dialogi między Jezusem a
jego uczniami, w tym Marią Magdaleną. Tekst ten składa się z h nauk gnostyckich
dotyczących upadku i wyzwolenia duszy, hierarchii duchowych bytów oraz wiedzy,
która prowadzi do oświecenia. Maria Magdalena jest tu przedstawiona jako
uczennica, która zadaje Jezusowi kluczowe pytania, co istotne, że była
szczególnie zaangażowana w duchowe nauki.
W
"Pistis Sophia" Jezus wyjawia tajemnicze, ezoteryczne nauki dotyczące
walki duchowej, wyzwolenia duszy z mocy ciemności i powrotu do światłości.
Maria Magdalena jest wyróżniona jako jedna z tych, którzy rozumieją naukę na
głębszym poziomie.
W
gnostycyzmie najważniejszą cnotą była wiedza (gnosis), która prowadziła do
wyzwolenia duszy i poznania natury Boga. Nauki Marii Magdaleny w apokryfach dotyczyły
często stosowanego tematu duchowego wyzwolenia, odrzucenia materialnego świata
i dążenia do jedności z boską rzeczywistością.
Chociaż nie
ma danych historycznych na to, że Maria Magdalena była strażniczką pochodzącą
zwoju z tajemnymi naukami Jezusa, apokryficzne i gnostyckie teksty
przedstawiają ją jako osobę, która posiada ogromną wiedzę duchową i jej naucza.
Nauki te koncentrują się na wyzwoleniu, poznaniu duszy i jej drodze ku
zjednoczeniu z boskością. W kontekście gnostyckim Maria Magdalena może być
uznawana za powierniczkę głębszych, mistycznych nauk, które były dostępne tylko
dla nielicznych, co powoduje, że są one kluczowe dla ujawnienia ezoterycznych
znaków związanych z Jezusem.
Święty Graal
Niektóre legendy sugerują, że Maria Magdalena jest związana z tajemnicą Świętego Graala. Według jednej z teorii, to ona była „naczyniem”, które niosło krew Jezusa, czyli jego potomstwo. Ta hipoteza zakłada, że Święty Graal nie był fizycznym przedmiotem, ale symbolizował linię krwi Jezusa, którą miała przekazać Magdalena.
O świętym Graalu i jego tajemnicach możesz przeczytać:
https://suplementhistorii.blogspot.com/2023/03/swiety-graal-swieta-tajemnica.html
Losy Marii Magdaleny
Po
zmartwychwstaniu Jezusa, losy Marii Magdaleny nie są jednoznacznie opisane w
kanonicznych Ewangeliach, co doprowadziło do powstania różnych tradycji i
legend dotyczących jej późniejszego życia. Zasadniczo, istnieją trzy główne
wersje wydarzeń dotyczące tego, co mogło stać się z Marią Magdaleną po
zmartwychwstaniu Jezusa:
1.
Tradycja
związana z Efezem
Jedna
z tradycji chrześcijańskich sugeruje, że Maria Magdalena po wydarzeniach
zmartwychwstania udała się do Efezu (we współczesnej Turcji). Tam miała
dołączyć do apostoła Jana, który zgodnie z tradycją chrześcijańską spędził
ostatnie lata życia w tym mieście, zajmując się głoszeniem Ewangelii. Maria
Magdalena miała mieszkać w Efezie i pomagać Janowi w rozwijaniu wspólnoty
chrześcijańskiej. Niektóre przekazy mówią, że tam właśnie zmarła. Ta wersja
była popularna w Kościele wschodnim.
2.
Tradycja
związana z Prowansją (Francja)
Jedna
z najbardziej znanych legend, zwłaszcza w tradycji zachodniej, twierdzi, że
Maria Magdalena po zmartwychwstaniu Jezusa udała się do Francji. Według tej
tradycji, Maria Magdalena wraz z grupą innych chrześcijan (w tym Marią
Kleofasową i Martą) przybyła łodzią do południowej Francji, do regionu
Prowansji, gdzie miała głosić Ewangelię.
Według
tej wersji, Maria Magdalena miała spędzić ostatnie lata swojego życia jako
pustelnica w jaskini zwanej Sainte-Baume, położonej w górach w pobliżu Marsylii.
Legenda mówi, że prowadziła życie modlitwy i kontemplacji, odcięta od świata.
To przekonanie doprowadziło do powstania sanktuarium Sainte-Baume, które do
dziś jest miejscem pielgrzymek. Tradycja ta mówi również, że Maria Magdalena
została pochowana w bazylice w Saint-Maximin-la-Sainte-Baume, gdzie w
średniowieczu odnaleziono jej rzekome relikwie.
3.
Tradycja
związana z Jerozolimą
Inna
tradycja, choć mniej popularna, mówi, że Maria Magdalena pozostała w Ziemi
Świętej i kontynuowała życie w Jerozolimie lub jej okolicach. W tej wersji, po
zmartwychwstaniu Jezusa, Maria Magdalena mogła działać na rzecz wczesnego
Kościoła w Palestynie, pomagając w jego rozwoju i wspierając uczniów Jezusa.
Brak jednak szczegółowych źródeł biblijnych lub apokryficznych, które wyraźnie
wspierałyby tę wersję.
Z nieznanych powodów Zmartwychwstały wybrał Marię
Magdalenę na pierwszego świadka. Jak wyglądałaby historia kościoła, gdyby
kobiety odgrywały główną rolę przez wieki? Tego nie jesteśmy pewni. Jednak
jedno jest pewne. Gdy Maria Magdalena namaściła głowę Jezusa drogocennym
olejkiem, Jezus powiedział znaczące słowa o niej: "Zapewniam was:
Wszędzie, gdzie ta Ewangelia będzie głoszona na świecie, będzie również
wspominana historia Marii Magdaleny i tego, co zrobiła" (Mt 26, 13).
Postać
Marii Magdaleny otacza wiele tajemnic, z których część wynika z interpretacji
biblijnych, a część z tradycji apokryficznych oraz spekulacji kulturowych. Choć
jej rola w kanonicznych tekstach chrześcijańskich była niejednoznaczna, Maria
Magdalena stała się symbolem odkupienia, duchowej mądrości i lojalności wobec
Jezusa, co prowadzi do licznych, czasem kontrowersyjnych interpretacji jej
życia i relacji z Jezusem.
Komentarze
Prześlij komentarz