Tajemnica Marii Magdaleny

 

Tajemnica Marii Magdaleny

 



 „Maria Magdalena” książka autorstwa Pawła Nowakowskiego stara się przybliżyć postać jednej z najbardziej zagadkowych kobiet w Biblii – Marii Magdaleny. Autor próbuje oddzielić fakty historyczne od legend i mitów, które pojawiły się wokół tej postaci na przestrzeni wieków.

Książka przedstawia życie Marii Magdaleny w kontekście historycznym i kulturowym starożytnej Palestyny. Nowakowski analizuje biblijne wzmianki o Magdalenie, a także apokryficzne teksty oraz późniejsze tradycje chrześcijańskie. Maria Magdalena jest kobietą o burzliwej przeszłości, była znana jako nierządna i grzeszna kobieta, jednak po spotkaniu z Jezusem odnajduje nowe życie pełne miłości, nadziei i przebaczenia.
Książka ukazuje również wydarzenia związane z męką, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa oraz reakcje Marii Magdaleny na te wydarzenia. Po zmartwychwstaniu Jezusa Maria odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu tej radosnej wieści innym uczniom.
oraz została jedną z głównych postaci w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich.

Książka Pawła Nowakowskiego jest próbą u specyfikacji Marii Magdaleny jako kobiety o wyjątkowej roli w historii chrześcijańskiej, która może zmienić się pod wpływem różnych teologicznych i kulturowych prądów.

Trzeba jednak pamiętać, że w tradycji żydowskiej za czasów Chrystusa kobiety były traktowane jako drugorzędne w społeczeństwie. Miały one ograniczone prawa i możliwości, były traktowane głównie jako żony i matki, których zadaniem było opiekowanie się domem i rodziną.
Nie miały prawa do nauki w synagogach ani nie mogły brać udziału w publicznych dyskusjach religijnych. Były również wyłączone z wielu rytuałów religijnych, a ich głównym obowiązkiem było przestrzeganie zasad czystości ceremonii. Nie mogły też być nauczane i głosić nauk religijnych publicznie.



Maria Magdalena to inaczej Maria z Magdali, miejscowości handlowej leżącej w Galilei nad jeziorem Genezaret, niedaleko Tyberiady (nazwa arabska El-Medżel). W Ewangeliach przedstawiana jest jako jedna z najbliższych uczennic Jezusa, która była świadkiem jego ukrzyżowania oraz zmartwychwstania. Tradycyjnie utożsamiana jest z kobietą, z której Jezus wypędził siedem demonów (Łk 8:2). Niektórzy utożsamiają ją także z innymi postaciami z Ewangelii, takimi jak nierządnica, która obmywała stopy Jezusa (Łk 7:36-50), choć Biblia nie wskazuje jednoznacznie, że te osoby to ta sama kobieta.

Według Ewangelii Jana (J 20:1-18), to Maria Magdalena była pierwszą osobą, która spotkała zmartwychwstałego Jezusa. Ten fakt podkreśla jej szczególną rolę jako jednej z najbliższych uczennic. Niektórzy interpretują to jako dowód na to, że mogła mieć wyjątkową relację z Jezusem, co stało się podstawą do wielu teorii i spekulacji.

Istnieje kilka apokryficznych tekstów, które ukazują Marię Magdalenę w zupełnie innym świetle. W „Ewangelii Marii”, jednym z gnostyckich tekstów odkrytych w Nag Hammadi, Maria Magdalena jest przedstawiana jako duchowy przewodnik i liderka uczniów Jezusa. Jest ona tam opisana jako posiadająca głęboką wiedzę duchową, której brakowało innym apostołom mimo iż apostoł Piotr kwestionuje jej autorytet, co może sugerować, że jej rola była nieco marginalizowana w kanonicznych Ewangeliach.

Tajemnica jej relacji z Jezusem.



Jedną z najczęściej dyskutowanych tajemnic związanych z Marią Magdaleną jest pytanie, czy miała ona intymną relację z Jezusem. Teorie na ten temat zyskały popularność dzięki książce „Kod Leonarda da Vinci” Dana Browna, choć teza ta nie jest poparta dowodami historycznymi. Według tej teorii, Maria Magdalena była żoną Jezusa, a nawet matką jego dziecka, co miało być ukrywane przez Kościół. Choć są to spekulacje, sama popularność tej teorii świadczy o tym, jak tajemnicza pozostaje jej postać. Autorzy kultowej powieści Święty Graal, Henry Lincoln, Richard Leigh i Michael Baingent, rozpowszechnili tę historię przed Brownem w latach 80. XX wieku. Stworzyli fascynującą mistyfikację, która łączyła i mieszała wątki biblijne, historyczne i fantastyczne. Sugerowali, że Magdalena - tajemnicza kobieta z Ewangelii - mogła być żoną Jezusa i mieć potomków, którzy osiedlili się w Galii po ukrzyżowaniu. Ich historia opowiadała o rodzie wywodzącym się od Jezusa, który w V wieku spokrewnił się z królewskim domem Franków, dając początek dynastii Merowingów. Ten pomysł wciągnął miliony czytelników, ponieważ zawierał miłość, tajemnicę i spisek ciągnący się przez wieki - wszystko, co uwielbia popkultura.

Według naukowca Barriego Wilsona i cenionego dziennikarza Simchy Jacoboviciego, przeszłość Jezusa Chrystusa została ujawniona w manuskrypcie sprzed 1450 lat, który został odnaleziony w zbiorach British Library. Po wielu miesiącach tłumaczeń dokumentu, Wilson i Jacobovici odkryli, że to nie matka Jezusa, ale Maria Magdalena powinna być uważana za najważniejszą kobietę w życiu Mesjasza.
Odkodowany manuskrypt uważany za „Ewangelię Jezusa” sugeruje, że Maria Magdalena byłajego żoną i mieli razem dwójkę dzieci. Przed ukrzyżowaniem Jezusa, to właśnie one mięły być celem tajemniczego spisku. Badacze zwracają uwagę, że na życie i działalność Jezusa mogli mieć wpływ cesarz Tyberiusz oraz jego bliski przyjaciel, dowodzący pretoriańskimi kohortami Sejan.

 

Maria Magdalena w tradycji chrześcijańskiej


W Kościele katolickim przez wieki utrzymywało się, że Maria Magdalena była nawróconą prostytutką, co nie ma bezpośredniego poparcia w Biblii. W 1969 roku Watykan oficjalnie odszedł od utożsamiania jej z grzesznicą, przyznając, że nie ma jednoznacznych dowodów, aby była prostytutką. W niektórych tradycjach, zwłaszcza gnostycznych, Maria Magdalena była jednak uznawana za wybitną duchową nauczycielkę, co stało w kontrze do dominującego katolickiego wizerunku. Istnieje hipoteza, że Maria Magdalena była odpowiedzialna też za przechowywanie tajemniczego zwoju, który zawierał ukryte nauki Jezusa.

Pisma apokryficzne

Nie ma danych historycznych, które potwierdzałyby, że Maria Magdalena przechowuje tajemniczy zwój ukrytych badań Jezusa. Jednak pewne apokryficzne pisma i gnostyckie teksty, odkryte m.in. w Nag Hammadi w Egipcie, wskazują, że może być związana z naukami Jezusa niezawartymi w kanonicznych Ewangeliach.

Jednym z odnalezionych pism była „Ewangelia Tomasza”. To zbiór krótkich przypowieści, które różnią się od narracji Ewangelii kanonicznych. W apokryfie święty Piotr walczy z Marią Magdaleną o pozycję przy Jezusie. Mistrz nieoczekiwanie bierze stronę kobiety, nadaje jej wyjątkowe miejsce u swojego boku. „Rzekł Jezus: Oto prowadzę ją, aby uczynić ją mężczyzną, aby stała się duchem żywym, podobnym do was mężczyzn. Każda kobieta, która uczyni siebie mężczyzną, wejdzie do królestwa niebios”.

·         Tajemnicza wiedza (gnosis) : Jezus w tej ewangelii często mówi o głównej, ukrytej wiedzy, którą można uzyskać w przypadku nieliczni. Werset 1 zawiadomienie: „Kto odnajdzie tych słów, nie zakosztuje śmierci” , co grozi na duchowe oświecenie jako śmierć do, a nie wiara w wydarzenia historyczne, takie jak zmartwychwstanie.

  • Królestwo Boże jest w Tobie : W przypadku tradycyjnego chrześcijańskiego, które następuje na skutek przyjścia Królestwa Bożego, w „Ewangelii Tomasza” Jezus mówi, że „Królestwo Boże jest wewnątrz was i na zewnątrz was” , co oznacza, że oświecenie i boskość można wykryć w sobie samym, przez wewnętrzne poznanie.
  • Tajemnica dualizmu : Wiele nauk Tomasza odnosi się do przeciwieństw, takich jak światło i ciemność, życie i śmierć, co wynika z gnostycznej idei, że świat materialny jest iluzją lub więzieniem, a prawdziwe życie pojawia się w świecie  duchowym.     Ewangelia Tomasza, fragment manuskryptu, www.wikipedia.com

Natomiast „Ewangelia Filipa” skupia się na tematach takich jak miłość, małżeństwo i duchowy rozwój. Tekst ukazuje głębokie zrozumienie relacji między kobietą i mężczyzną oraz ich znaczenie dla rozwoju duchowego.

·         W jednym z najbardziej popularnych fragmentów czytamy „Pan kochał Marię więcej niż wszystkich uczniów. I całował ją w usta wiele razy. Inne kobiety powiedziały mu, dlaczego kochasz ją bardziej niż nas wszystkie? Zbawca odpowiedział im, mówiąc: dlaczego nie kocham was tak jak ją?”.  To bardziej intymna wypowiedź Jezusa o Marii, co stanowi jedną z wielu późniejszych spekulacji, w tej teorii o ich małżeństwie.

  • Sakrament zaślubin : "Ewangelia Filipa" mówi o sakramencie „komnaty zaślubin” jako rytuale duchowego oświecenia, co w gnostycyzmie jest interpretowane symbolicznie jako zjednoczenie duszy z boskością. To symboliczne miejsce, gdzie dusza ludzka łączy się z Boskością i doświadcza duchowego zjednoczenia. Tam odbywa się ślub duchowy między człowiekiem a Bogiem, a także między duszą jednostki a jej Wewnętrznym Ja. Jest to metaforyczne przedstawienie procesu oświecenia i realizacji duchowej.
  • Materialny świat jako złudzenie : podobnie jak inne gnostyczne teksty, "Ewangelia Filipa" naucza, że ​​świat materialny i cielesność to iluzje. Prawdziwa duchowa rzeczywistość jest ukryta przed ludzkimi zmysłami, a ludzie ujawniają swoje duchowe dziedzictwo, aby uzyskać zbawienie.

 „Ewangelia Marii”

 www.wikipedia.com


 „Ewangelia Marii” została odkryta w II wieku i przedstawia dialog między Marią a uczniem Jezusa po jego zmartwychwstaniu. Pokazuje postać  Marii jako liderki uczniów, która dostarcza im duchowych nauk. Nauki z tej Ewangelii koncentrują się na rozwoju duchowym, na czele z uwalnianiem się od materialnych ograniczeń świata. W tekście Jezus tłumaczy, że dusza musi przejść przez różne etapy, aby wyzwolić się z cielesnych więzów. „Ewangelia Marii” zawiera także elementy o duchowych wizach i mistycznym poznaniu.

 „Pistis Sophia” to kolejny gnostycki tekst, który zawiera dialogi między Jezusem a jego uczniami, w tym Marią Magdaleną. Tekst ten składa się z h nauk gnostyckich dotyczących upadku i wyzwolenia duszy, hierarchii duchowych bytów oraz wiedzy, która prowadzi do oświecenia. Maria Magdalena jest tu przedstawiona jako uczennica, która zadaje Jezusowi kluczowe pytania, co istotne, że była szczególnie zaangażowana w duchowe nauki.

W "Pistis Sophia" Jezus wyjawia tajemnicze, ezoteryczne nauki dotyczące walki duchowej, wyzwolenia duszy z mocy ciemności i powrotu do światłości. Maria Magdalena jest wyróżniona jako jedna z tych, którzy rozumieją naukę na głębszym poziomie.

W gnostycyzmie najważniejszą cnotą była wiedza (gnosis), która prowadziła do wyzwolenia duszy i poznania natury Boga. Nauki Marii Magdaleny w apokryfach dotyczyły często stosowanego tematu duchowego wyzwolenia, odrzucenia materialnego świata i dążenia do jedności z boską rzeczywistością.

Chociaż nie ma danych historycznych na to, że Maria Magdalena była strażniczką pochodzącą zwoju z tajemnymi naukami Jezusa, apokryficzne i gnostyckie teksty przedstawiają ją jako osobę, która posiada ogromną wiedzę duchową i jej naucza. Nauki te koncentrują się na wyzwoleniu, poznaniu duszy i jej drodze ku zjednoczeniu z boskością. W kontekście gnostyckim Maria Magdalena może być uznawana za powierniczkę głębszych, mistycznych nauk, które były dostępne tylko dla nielicznych, co powoduje, że są one kluczowe dla ujawnienia ezoterycznych znaków związanych z Jezusem.

Święty Graal

Niektóre legendy sugerują, że Maria Magdalena jest związana z tajemnicą Świętego Graala. Według jednej z teorii, to ona była „naczyniem”, które niosło krew Jezusa, czyli jego potomstwo. Ta hipoteza zakłada, że Święty Graal nie był fizycznym przedmiotem, ale symbolizował linię krwi Jezusa, którą miała przekazać Magdalena. 

O świętym Graalu i jego tajemnicach możesz przeczytać:  

https://suplementhistorii.blogspot.com/2023/03/swiety-graal-swieta-tajemnica.html


Losy Marii Magdaleny

Po zmartwychwstaniu Jezusa, losy Marii Magdaleny nie są jednoznacznie opisane w kanonicznych Ewangeliach, co doprowadziło do powstania różnych tradycji i legend dotyczących jej późniejszego życia. Zasadniczo, istnieją trzy główne wersje wydarzeń dotyczące tego, co mogło stać się z Marią Magdaleną po zmartwychwstaniu Jezusa:

 

1.      Tradycja związana z Efezem

Jedna z tradycji chrześcijańskich sugeruje, że Maria Magdalena po wydarzeniach zmartwychwstania udała się do Efezu (we współczesnej Turcji). Tam miała dołączyć do apostoła Jana, który zgodnie z tradycją chrześcijańską spędził ostatnie lata życia w tym mieście, zajmując się głoszeniem Ewangelii. Maria Magdalena miała mieszkać w Efezie i pomagać Janowi w rozwijaniu wspólnoty chrześcijańskiej. Niektóre przekazy mówią, że tam właśnie zmarła. Ta wersja była popularna w Kościele wschodnim.

 

2.      Tradycja związana z Prowansją (Francja)

Jedna z najbardziej znanych legend, zwłaszcza w tradycji zachodniej, twierdzi, że Maria Magdalena po zmartwychwstaniu Jezusa udała się do Francji. Według tej tradycji, Maria Magdalena wraz z grupą innych chrześcijan (w tym Marią Kleofasową i Martą) przybyła łodzią do południowej Francji, do regionu Prowansji, gdzie miała głosić Ewangelię.

Według tej wersji, Maria Magdalena miała spędzić ostatnie lata swojego życia jako pustelnica w jaskini zwanej Sainte-Baume, położonej w górach w pobliżu Marsylii. Legenda mówi, że prowadziła życie modlitwy i kontemplacji, odcięta od świata. To przekonanie doprowadziło do powstania sanktuarium Sainte-Baume, które do dziś jest miejscem pielgrzymek. Tradycja ta mówi również, że Maria Magdalena została pochowana w bazylice w Saint-Maximin-la-Sainte-Baume, gdzie w średniowieczu odnaleziono jej rzekome relikwie.

 

3.      Tradycja związana z Jerozolimą

Inna tradycja, choć mniej popularna, mówi, że Maria Magdalena pozostała w Ziemi Świętej i kontynuowała życie w Jerozolimie lub jej okolicach. W tej wersji, po zmartwychwstaniu Jezusa, Maria Magdalena mogła działać na rzecz wczesnego Kościoła w Palestynie, pomagając w jego rozwoju i wspierając uczniów Jezusa. Brak jednak szczegółowych źródeł biblijnych lub apokryficznych, które wyraźnie wspierałyby tę wersję.

Z nieznanych powodów Zmartwychwstały wybrał Marię Magdalenę na pierwszego świadka. Jak wyglądałaby historia kościoła, gdyby kobiety odgrywały główną rolę przez wieki? Tego nie jesteśmy pewni. Jednak jedno jest pewne. Gdy Maria Magdalena namaściła głowę Jezusa drogocennym olejkiem, Jezus powiedział znaczące słowa o niej: "Zapewniam was: Wszędzie, gdzie ta Ewangelia będzie głoszona na świecie, będzie również wspominana historia Marii Magdaleny i tego, co zrobiła" (Mt 26, 13).

Postać Marii Magdaleny otacza wiele tajemnic, z których część wynika z interpretacji biblijnych, a część z tradycji apokryficznych oraz spekulacji kulturowych. Choć jej rola w kanonicznych tekstach chrześcijańskich była niejednoznaczna, Maria Magdalena stała się symbolem odkupienia, duchowej mądrości i lojalności wobec Jezusa, co prowadzi do licznych, czasem kontrowersyjnych interpretacji jej życia i relacji z Jezusem.


Źródła:
wikipedia.com
ciekawostkihistoryczne.pl



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zabawka Jezusa- relikwia dająca nadprzyrodzoną moc.

Okrucieństwa japońskiej Jednostki 731